onsdag 7 november 2012

Woolbed party San Mateo Del 1

 
 
 
Så har jag då fått mina datorer som jag tidigare berättat att jag glömde hemma.
Dessvärre glömde nu vännen Bengt Ax Larsson att packa ner min internetuppkoppling jag har hemma från ComHem, supersnabb. Nä,nä, det går förståss inte.
Men även Ior måste sova och eftersom internetet bara fungerar efter 22.00 lok tid här och det tar evigheter att ladda ner bilder, så får den här trevliga resan bli i 2 delar.
 
Den här resan anordnas varje söndag av Gran Canariaguiden.
Det är det företaget ni vet som gödslar trottoarer och alla åtkomliga ställen med färgglada broschyrer om billiga bussutflkter till intressanta resmål och med en enkel måltid.
Här ovan ses jag med den mycket duktiga och pålästa guiden Love.
Vi fick mycket intressant info under hela resan och resam kostade 5 Euro
inkl.en torr trekant. (alltså en så´n där smörgås).
Resan var värd varenda cent tack vare Loves guidning.
 
 






Arrangörens syfte med resan är ju att sälja så
många ulltäcken, madrasser m.m.
Vi stiger på bussen vid Shoppingcenter och seda finkammar
 vi, likt en skallgångskedja, hela Plinglé och Maspalomas.
(Idag har jag lärt mej vad Maspalomas betyder)







Jo då, det blev 2 busslaster som drog iväg till
Vecindario, där det här företaget hade sitt Haleluja-
kapell. För det verkar vara som en religion den här
verksamheten. Lite obehag kände jag, liknande den
man som ung kände när vi gick in på så´na här
 frikyrkor där dom sa Haleluja  tre gånger i
varje mening.







Den mycket pratglada kvinnan nyper i täcket
och berättar att här trivs minsann inte kvalstren,
som hon för säkerhets skull visade på en jätte-
förstoring och den såg minsann inte söt ut.
Vi har flera miljoner av dom i sängen varje natt.
Usch ja, men jag köpte häromdagen en klipinne på
loppisen i Faro 2 för 1 Euro, så jag klarar mej.
 






När den pratglada kvinnan frågade församlingen
om det var någon som hade en dylik madrass,
så "råkade" det finnas ett par vid varje bord, som
 av en händelse kunde vittna om hur fantastiska
de här produkterna är. T.o.m. ett par ombads att
lägga sej på eländet för att visa att endast den
 tyngre delen av kroppen, d.v.s. Stjärten, sjönk ner
i härligheten. Om man släpar täcket i snön blir
 rent också. Inte så mycket snö på Sveavägen i
Stockholm kanske ?
Jag tror f.ö. att madrassen säkert är
jättebra. Men måste jag åka till GC för att köpa
och senare få det hemskickat med Schenker från
Frankfurt. 






Om man nu inte ville stå i kö varken till toaletten
eller för att köpa ulltäcken kunde rökarna gå
 ut och röka, ickerökarna hämta annan frisk luft
och ..............................








.......jag kunde fotografera.
Underligt att husen står på benen.
Love berättade att Vecindario är 3:e största stad efter
Las Palmas och Telde. Här bor 97 nationer.
Flygplatsen tar emot 7 milj. turister varje år.
40 % av inkomsterna kommer av turismen, resten är
väl bananer och tomater ? Vindkraften står för 20 %
av energiförjningen. 800.000 peoples bor här, varav
hälften i Las Palmas. Spanjorerna som steg iland
på 1400-talet såg tre palmer när de steg i land,
så blev namnet Las Palmas.
 








När Franco levde var alla tvungna att ha vita hus
och när han dog målades husen om i mycket färg-
glada kulörer. Och hur många vet varför
Real Madrids fotbollskläder är vita ????
Jo det var Francos favoritlag.









Här har vi anlänt till Marknaden i San Mateo.












När vi så äntligen lämnat Vecindario och en del köpt ulltäcken,
så bar det iväg på krokiga vägar upp till lilla staden San Mateo,
där det varje söndag anordnas  en mycket populär
marknad. Köerna hit var långa.
Nu står jag f.ö. i kö till min säng. Jag står visst först i kön
så här dags.

Morsning eller Godnatt.

Ps
Del 2 av Woolbed party kommer nästa gång nätet vill.
Ds


2 kommentarer:

  1. Jaha, vad betyder Maspalomas då? Har du hemligheter för oss andra?

    SvaraRadera
  2. Nej då. Vill bara göra andra nyfikna och hålla er på sträckbänken. Paloma betyder duva, mas = mera. Således Mera duvor.

    SvaraRadera